Een goed begin is het halve werk… en de wet van de grote getallen.


Wat het goede begin betreft is dit mijn eerste blog op mijn zojuist gelanceerde website. Zo start ik 2015 voortvarend op het gebied van internet en social media.

Dan de wet van de grote getallen en het nut voor inkoop.
Er zijn naar schatting 1 miljard websites, dit heb ik even opgezocht, uiteraard op het www. Elke dag komen er velen bij. Het juiste getal is daarom door niemand te achterhalen. En als je het over webpagina's hebt, dat schijnen er tussen de 40 en 50 miljard te zijn. Best grote getallen ....

Waarom zijn die grote getallen zo belangrijk voor inkoop?
Voor alle producenten, leveranciers of andere aanbieders is het van groot belang vindbaar te zijn. Daarbij is internet en in het bijzonder social media niet meer weg te denken uit de dagelijkse inkooppraktijk.

Om weer een voorbeeld te geven: het aloude bureauonderzoek (desk research) gaat via het world wide web supersnel. Het is daardoor mogelijk een complete en accurate analyse van een product of leverancier te maken op basis van on line beschikbare informatie.

Ook een mooi voorbeeld van vindbaar zijn, vind ik de PMI index van NEVI. Door het verzamelen van gegevens bij de inkoopmanagers over ontwikkelingen in de markt wordt een samenhangend beeld geschetst dat wordt gepubliceerd door NEVI. Dat wordt dan weer overgenomen door diverse nieuwswebsites en belandt daarna ook weer op de economiepagina's van diverse grote landelijke dagbladen.

Aldus is mijn website een heel kleine druppel op een immense gloeiende plaat.
Toch wil ook ik me graag presenteren en profileren via mijn website en laten zien met welke mooie klanten en inkoopvraagstukken ik als inkoopadviseur bezig ben (geweest). Het is leuk om "iets" van mezelf te laten zien bijvoorbeeld in de vorm van kennis delen via een blog of mijn licht te laten schijnen over ontwikkelingen.

Nog even terug naar de wet van de grote getallen bij LinkedIn: sinds het voorjaar van 2013 bereikt LinkedIn meer dan 50% van de werkende bevolking. Deze mensen gebruiken de dienst om zichzelf te profileren, te netwerken en vakkennis te delen. LinkedIn als online zakelijk netwerk blijft groeien en groeien. Begin 2014 waren er ruim 4 miljoen Nederlandse profielen aangemaakt.

De koppeling op mijn nieuwe website met LinkedIn en Twitter is dan ook een logische keuze. Door deze media zijn nieuwe netwerkcontacten zoals een mogelijke opdrachtgever, slechts een paar muisklikken verwijderd van mijn profiel en het netwerk waar ik trots op ben.

Voor wat betreft vindbaarheid op internet en op social media heb ik vandaag, met onmisbare hulp van mijn vrouw en van Berthil van den Brink (van berthil.nl) aan het begin van 2015 een mooie stap gezet met een website waar ik trots op ben.

Kennis maken?

Neem contact met mij op

info@chriskokinkoopadvies.nl

Telefoon: +31 (0)6 463 53 818

"Ik zeg wat ik doe
 en ik doe wat ik zeg"